Chapter I: The Discovery (2009)
Felix Luque Sanchez

De installatie Chapter I: The Discovery bestaat uit een sculptuur die een niet-geïdentificeerd object in de vorm van een dodecaëder voorstelt en een aantal video's die het moment van zijn ontdekking opnieuw ensceneren. Het beeld is een veelvlakvormig stuk, een regelmatige dodecaëder waarvan de randen fluorescerende lampen zijn. Naarmate de toeschouwer dichterbij komt, detecteert de machine de beweging en probeert te communiceren door een licht- en geluidscode te genereren. De sculptuur reageert op de aanwezigheid en toont de wil om te communiceren.

De resulterende interactie en gedrag zijn een imitatie van kunstmatige intelligentie. Ze worden uitgedrukt als uiterst eenvoudige regels die ogenschijnlijk complex gedrag kunnen genereren. Maar wat is de mate van intelligentie? Is het een hulpmiddel voor communicatie? Hoe autonoom is het? Leeft het? Bestaat het? Het werk behandelt ook gevoelens als de irrationele angst voor 'de ander', voor de buitenlander, voor de barbaar, waaruit het beeld van de mensachtige, de robot, het ongeïdentificeerde object is afgeleid. Dienovereenkomstig vernieuwt de installatie een eeuwenoude culturele basis, waarbij de grenzen van onze noties van kunstmatige intelligentie in twijfel worden getrokken en door onze collectieve verbeelding van sciencefiction heen te snijden. Deze populaire "subcultuur" is een perfect raamwerk voor kunstuiting met nieuwe technologieën, want het stelt precies de rol van wetenschap en technologie in de definitie van de mens in vraag. Chapter I ontving een productiesubsidie van de Franstalige Gemeenschap van België (commissie voor digitale kunst) en werd geproduceerd met steun van LABoral Centro de Arte y Creación Industrial en via een kunstenaarsresidentie bij iMal. Félix Luque Sánchez is verantwoordelijk voor het concept, de software en de elektronica, met het dodecaëderontwerp van Damien Gernay, Iñigo Biloa verantwoordelijk voor de 3D-video en Nicolás Torres voor de videocamera.

Felix Luque Sanchez

Félix Luque Sánchez is een Spaanse kunstenaar die vaak werkt met sound design en aangepaste technologie, hardware en software ontwikkelt. Hij heeft gewerkt aan het Audio Visual Institute van de Pompeu Fabra Universiteit van Barcelona, waar hij les gaf in de Digital Art Master. Hij is ook actief als sounddesigner en als software- en elektronica-ontwikkelaar voor kunstenaars, musea en particuliere instellingen.

Media