"Bioy's wereld: een spookwereld, deze mensen waarvan we niets weten, waarvan het uiterlijk duidelijk een leugen is, maar waar het juist zo gemakkelijk is om te liegen dat bepaalde perverse zielen, daar ben ik zeker van, kwaadaardig genoegen voelen om de de waarheid, wetende dat ze niet geloofd zullen worden. Nu heb ik mijn eiland in Second Life. Ik ontmoet mensen uit de vier hoeken van de aarde. En het is een feit dat we iets absoluut nieuws bereiken in de geschiedenis van communicatie. Het is niet helemaal de realiteit, en toch ... De telefoon, e-mails en zelfs videoconferenties doen afstand niet teniet, maar benadrukken eerder onze inspanningen om die te overwinnen. In SL wordt afstand afgeschaft. We zijn er en niet tegelijkertijd. moment, net als mijn andere neef, de kat van Schrödinger. Nooit eerder was geprobeerd. "
"Chris Marker, auteur van talloze films zoals La Jetée (1962) en Level Five (1996), is ook schrijver, dichter, fotograaf en etnoloog. Via zijn documentaires en zijn cinematografische essays is hij de getuige van zijn tijd en met zijn carrière streeft hij naar het vastleggen van sociale, politieke en culturele revoluties. Hij omschrijft zichzelf als een ambachtsman die "handwerk" produceert, collecties documentaire beelden en literaire commentaren. Dankzij deze montages is hij de bewaker van ons collectieve geheugen. Met de collectie "Petite Planète", uitgegeven door Éditions du Seuil, gaat hij op dezelfde manier te werk door een lay-out aan te bieden die is geïnspireerd op cinematografische montages. De afbeelding heeft voorrang op zijn rol als illustratie. Met verschillende formaten - gelatine-zilverfotografie, digitale fotografie, video, film en archiefbeelden - geeft hij het commentaar een essentiële rol dankzij voice-over die zijn persoonlijke reflectie op de hedendaagse wereld vertolkt, zoals in Sans Soleil (1982), met de montage die documentaire en fictie combineert, vergezeld van filosofisch commentaar. Gedreven door nieuwe esthetische praktijken en technologische vooruitgang creëerde hij Immemory (1998), een interactieve cd-rom waarin hij ficties en archiefbeelden met elkaar verweeft. Onlangs is Chris Marker geïnteresseerd geraakt in real life simulatie op de website Second Life. Daar creëerde hij zijn avatar, Sergei Murasaki, en zijn eiland, Ouvroir (Workroom), zo genoemd verwijzend naar l'Oulipo (Ouvroir de Littérature Potentielle). Hij sprak op deze manier tijdens een live interview in Second Life: Les Inrockuptibles: Hoe ben je op Second Life terechtgekomen? Sergei Murasaki: nieuwsgierigheid, eerst. Dan wordt het verslavend. Les Inrockuptibles: op welke manier? Sergei Murasaki: heb je The Invention of Moral van Adolo Bioy Casares gelezen? [...] Nou, het is precies de wereld van zijn meesterwerk die we in SL vinden. Les Inrockuptibles: kunnen we dit nader toelichten? Sergei Murasaki: Fantasy, onirisme. Het sentiment van permeabiliteit tussen realiteit en virtual reality [...] Les Inrockuptibles: Dit eiland, de objecten die we daar vinden, het museum ... Ben jij de maker of de eigenaar? Sergei Murasaki: Nee, ik ben nooit de eigenaar geweest van wat dan ook. Een groep Weense vrienden staat in voor de administratie. Ze zijn trouwens geweldig. Les Inrockuptibles: Hoe begrijp je de manier waarop deze virtuele ruimte en zijn gebruikers een leven voor zichzelf, een economie, een virtuele handel in lichaam en valuta hebben uitgevonden? Sergei Murasaki: Het commerciële aspect verveelt me ??evenveel als in RL. Bovendien begrijp ik het helemaal niet. Maar aangezien ik de economie van de echte wereld al niet begrijp ... " - Priscilla Marques
Chris Marker
Chris Marker (29 juli 1921 ? 29 juli 2012) was een Frans cineast, documentairemaker, schrijver, fotograaf en mediakunstenaar. Hij wordt als een van de grondleggers van het genre filmessay beschouwd.