LUIZAERC (2012)
Nick Ervinck

LUIZAERC ziet eruit als een bewaker of een discipel van een godheid die een onbekend heiligdom beschermt. Dit beeld is tegelijkertijd beangstigend en fascinerend. Men kan zich afvragen of deze bewaker het rijk achter het tastbare voor de kijker verbergt of dat hij liever de poorten naar dit onbekende gebied opent.

Het beeld vertelt bovendien over de constructie van het verleden. Uit het onderzoek naar de Jupiter-kolom is een reeks kleine godbeelden ontstaan. Net als in LUIZADO zijn archeologische vondsten - zoals helmen, harnassen, bustes en zuilen - een directe inspiratiebron. De waarnemer herkent enkele elementen, maar ontdekt ook nieuwe vormen. LUIZAERC lijkt monumentaal, maar is tegelijkertijd opgebouwd uit gaten en lacunes. Voor deze sculptuur liet Nick Ervinck zich inspireren door Henry Moore en Hans Arp, die de lege of negatieve ruimte als positieve, constructieve kracht gebruikten. Op een minder kunsthistorische manier zou men ook een overeenkomst met botstructuren kunnen herkennen. Achtereenvolgens kunnen we enkele eigenschappen van het werk WARSUBEC beschrijven, gelegen bovenop het oude gebouw aan de Zebrastraat.

Nick Ervinck

Nick Ervinck °1981, Roeselare, België Woont en werkt in Lichtervelde, België - www.nickervinck.com Opleiding: 1999-2003: Hogeschool Gent, departement Academie: 3D-Multimedia en Mixed Media Gent Nick Ervinck werkt aan een oneindig en toenemend archief van vormen waarin een interessante wisselwerking tot stand komt tussen virtuele constructies en handgemaakte sculpturen, tussen beeldhouwkunst en architectuur. De digitale beelden besmetten voortdurend de driedimensionale vormen en omgekeerd. In zijn oeuvre gebruikt Ervinck een waaier aan uitdrukkingsmiddelen: digitale prints, video, tekeningen en vooral sculpturale vormen uit beschilderd gips, polyester en hout die op een secure wijze gepresenteerd worden in een gegeven ruimte. De digitale prints bieden een doorkijk naar een digitale virtuele wereld, maar evenzeer naar een 'andere realiteit'. Deze 'doorkijken' tonen mogelijkheden uit zijn onderzoek waarin sculpturale elementen zich in steeds nieuwe composities en betekenissen plaatsen. In de reëel uitziende kamers, rekken en podia bevinden zich polymorfe, synthetische vormen die als gemuteerde moleculen door middel van een artistieke computersimulatie tot leven zijn gewerkt. Muren zijn plots geen muren meer en de zwaartekracht is onbestaande. Ervinck speelt met sculpturale vormen en tilt in een oogwenk monumentale 'gebouwen' op en blaast ze opnieuw vol leven. Een huis verandert in sculptuur en ontplooit zich in het niets. Het is een doortastend spel met beelden, materialen en ruimte en een evenwichtsoefening tussen middelen en doel, tussen nauwgezette berekening en geïnspireerde improvisatie. In 2008 heeft Nick Ervinck de publieksprijs gewonnen van de New Technological Art Award van de Stichting Liedts-Meesen, en was hij tevens laureaat van de Rodenbachprijs.

Media