eLEMenT: EARTH is een toekomstgericht diorama dat een toekomst visualiseert waarin natuur en technologie synchroon lopen. Het kernidee is dat de natuur, fantasierijk door noodzaak, al veel van de problemen waarmee we worstelen heeft opgelost: energie, voedselproductie, klimaatbeheersing, niet-giftige chemie, transport, verpakking en nog veel meer. Dieren, planten en microben zijn de volmaakte ingenieurs. Ze hebben ontdekt wat werkt, wat passend is en vooral wat hier op aarde blijft bestaan. Dit is een ontwerpdiscipline genaamd biomimicry (van bios, wat betekent leven en mimesis, wat betekent imiteren), die duurzame oplossingen zoekt door de beproefde patronen en strategieën van de natuur na te bootsen, bijvoorbeeld een zonnecel geïnspireerd op een blad.
De fles is een op zichzelf staande biosfeer die conceptueel op verschillende manieren over biomimcry spreekt. Op visueel niveau tonen de dia's, door het mengen van circuitschema's en op planten gebaseerde afbeeldingen, een organische integratie tussen natuur en technologie. Bij blootstelling aan licht komen er geluiden uit de fles. In grotere flessen drijft de zonnecelboom deze geluiden aan om een ??duurzame omgeving te creëren. Deze tonen weerspiegelen hoe de aarde klinkt op het niveau van de kern, de zee, het land, de atmosfeer en de ruimte. Ten slotte zal de programmering op de printplaten verschillende bestanden uit een database met geluiden halen ... dus het geluid zal nooit twee keer hetzelfde zijn (zoals de natuur). Beweging rond de fles leidt tot uitbarsting van door de mens veroorzaakte geluiden. Naarmate onze technologie complexer is geworden, zijn de tools die we gebruiken om de natuur te beheersen krachtiger geworden en zijn de materialen van die technologie meer vreemd aan de natuur geworden; moeilijker of onmogelijk om opnieuw in zijn processen te verwerken. Wat als, in plaats van de wereld een nieuwe vorm te geven om alleen aan de behoeften van de mens te voldoen, technologie in harmonie met de natuur is gevormd - en daardoor de toekomst van de mensheid verandert? De meeste argumenten over technologie zijn dan ook echt argumenten over de toekomst. Over technologie nadenken, is nadenken over de toekomst. Het is onvermijdelijk om te speculeren en te voorspellen, om je voor te stellen hoe nieuwe instrumenten, nieuwe methoden en nieuwe krachten ons leven kunnen beïnvloeden.
Nandita Kumar
Nandita Kumar is een New Media kunstenaar die meeslepende omgevingsruimten creëert. Ze onderzoekt het elementaire proces waardoor mensen betekenis creëren uit hun ervaringen, door zintuiglijke verhalen te creëren door het gebruik van geluid, video / animatie, performance, smartphone-apps, gehackte plotters, aangepaste moederborden, sensoren, zonnecellen enz. In haar onderzoek probeert ze inherente patronen, duurzaamheidswijzen, culturele hybriditeit, technologie en de synergie tussen natuur en onze huidige stedelijke omgeving te lokaliseren. Door middel van haar installaties, die nieuwe media en materialiteit naadloos integreren, stelt ze zich voor om werk te creëren dat individuen naar progressief bewustzijn stuwt door het zelf, lichaam, gemeenschap en ecologie met elkaar te verbinden. Nandita heeft op verschillende festivals en tentoonstellingen over de hele wereld vertoond. ?Ghar Pe / At Home?, een community art-project dat ze cureerde, is gedocumenteerd door Asia Art Archive (HK). Ze was ook spreker bij TEDx.