Hermes Opera (2012)
Karl Heinz Jeron

Een multimedia-opera met robots en gehoorde mobiele gesprekken in vier bedrijven. "Ik zit in de trein. Waar ben jij?" Iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon en wat ooit een gesprek was in gesloten ruimtes, gebeurt tegenwoordig in de publieke sfeer. De hersenloze telefoonmonologen in bussen en treinen irriteren de Duitse kunstenaar Karl Heinz Jeron al jaren. Een paar maanden geleden begon hij ze op te schrijven - er zijn al twee notitieboekjes gevuld. Dit is de basis voor het libretto van een opera uitgevoerd door kleine zingende robots: twee solisten en een koor. Voor de setting op muziek werkt hij samen met de componisten Robert Jähnert en Christian Rentschler. Het toneeldecor is een videoprojectie van beelden uit het publieke domein. De termen van het Libretto zijn gebruikt voor het zoeken naar afbeeldingen. De titel is afgeleid van Hermes, de god van de welsprekendheid. De mobiele telefoongesprekken zijn georganiseerd rond algemene begrippen als geheim, seks, schuld, verraad. In deze vier acts ensceneert de kunstenaar de opgenomen gesprekken en transformeert hij het dagelijks leven in artistieke actie.

REFREIN Hallo! Hallo! / Hoor je me? / Ik verlies je. / Hallo! Hallo! GEHEIM Zanger 2: Het wordt steeds duidelijker wat er net is gebeurd. / Het gaat over het volgende: ik weet dat ik het mijn hele leven onbewust heb gedaan. / En wat er vorig jaar is gebeurd, was er al. / Er was gewoon niet genoeg bewijs. / Ik kon alleen maar denken: wat is er verdomme aan de hand? Hoe ga je daarmee om? / Ik weet niet of het waar is of niet. / Het is een continu iets bij ons, dat weet je, en het houdt niet op. REFREIN Waar ben jij? / Ja. Ummm. Ummm. / Ja maar... SEKS Zanger 2: Uhhh Uhhh Uhhh Zanger 1: Eigenlijk is het probleem dat ik altijd beter wist, maar toch doorging met mezelf in deze situaties. Zanger 2: Ik weet gewoon niet of je het nu begrijpt. Zanger 1: ik heb niet het gevoel dat ik op hetzelfde niveau zit. Zanger 2: Je weet dat dit me pijn doet. Zanger 1: Geweldig, dit kan van alles betekenen. / Hou je niet van me? / Ben ik niet goed genoeg voor seks of wat? Zanger 2: Je hebt de vreemdste ideeën. Zanger 1: Ik wil niet de internet rebound babe zijn, maar het lijkt erop dat ik dat ben. Zanger 2: Ik heb ook grenzen. REFREIN Ja! / En? Alles ok? / Ja, ja ... en? SCHULD Zanger 1: Ohh Ohh Ohh Ohh Zanger 2: Hoe dan ook, er is gisteren iets gebeurd. / Wat is dit schuldgevoel dat mensen me altijd aandoen. Zanger 1: Je hebt me gebeld om me erover te vertellen. / Wanneer kom je er eindelijk overheen? Zanger 2: Whoa, dat is hard. Zanger 1: Nou, ik heb het al verschillende keren gezien, ze hebben het zelfs op tv vertoond. / Het is helemaal oké. Zanger 2: Onzin! / Is het niet pijnlijk om zo naïef te zijn? / Heb je enig idee waar je het over hebt? / Je had deze keer moeten investeren in het nadenken over een verontschuldiging, in plaats van deze schijnheiligheid te verspreiden. Zanger 1: Echt waar! Hoe dan ook, ik ben altijd de slechterik ... REFREIN Wat heb je gedaan vandaag? / Hoe gaat het met je? / Niets! VERRAAD Zanger 1: Ik denk dat ik het haar moet vertellen, maar ik ben bang hoe ze zal reageren. / Op onze bruiloftsservetten stond: "Vandaag ben ik met mijn beste vriend getrouwd." Zanger 2: Het is nu te laat. / Ze zal het toch nooit merken. / Oh God. Doe niet zo moeilijk. / Je hebt genoeg tijd om respectabel te zijn. / Ontspan, er zal een licht zijn aan het einde van de tunnel. / Als je het toegeeft, is het voorbij. / Als je de waarheid vertelt, vertrouwen, liefde, vreugde, alles wordt weggevaagd.

Karl Heinz Jeron

Karl Heinz Jeron werd geboren in 1962 in Memmingen, Duitsland. Hij woont en werkt in Berlijn. Van 2000 tot 2006 was Jeron docent Multimedia Art aan de University of Arts Berlin. Zijn werken zijn tentoongesteld in ZKM Karlsruhe, Ars Electronica Linz, Documenta X, ICA London, Walker Art Museum Minneapolis, Berlinische Galerie Berlin en het Museum of Modern Art San Francisco.

Media