Digital Artifacts (2013)
Bart Hess

In zijn installatie Digital Artefacts kijkt Bart Hess naar een toekomst van cyborg couture, waar glitches over onze huid spelen en ons lichaam transformeren.

Digital Artefacts werd gepresenteerd tijdens de Architectuur Triënnale 2013 in Lissabon als onderdeel van de tentoonstelling Future Perfect samengesteld door Liam Young. Future Perfect is een fictieve, toekomstige stad. Een denktank van wetenschappers, technologen, ontwerpers, kunstenaars en sciencefictionauteurs heeft deze denkbeeldige plek, de landschappen eromheen en de verhalen die het bevat collectief ontwikkeld. De tentoonstelling is een decor voor een verzameling ficties, opkomende infrastructuren en ontwerpexperimenten die kunnen worden bewoond als grootschalige wijken van de toekomstige stad. Voor de jeugdstammen van Future Perfect is het lichaam een ??plek voor aanpassing, vergroting en experiment. Ze vieren de corruptie van de lichaamsgegevens door in hun kostuums alle onvolkomenheden van een rottend scanbestand te gieten. Glinsterend in het tentoonstellingslandschap is een netwerk van geometrische reflecterende poelen van gesmolten was die op een wateroppervlak rusten. Hun gespiegelde oppervlak wordt gebroken door een lichaam, opgehangen aan een robotharnas, dat in de vloeistof stort. Onder water kristalliseert een korst van was rond zijn rondingen en plooien, waarbij architectonische vormen laag voor laag groeien, als een 3D-printer die rechtstreeks op de huid trekt. Langzaam komt het lichaam tevoorschijn, gehuld in een druipnatte kant-en-klare prothese. Het is een fysieke storing, een manifestatie van corrupte bewegende gegevens, een digitaal artefact. Ze hangen aan haken als een verzameling vreemde beesten en bevroren avatars. Body prints, imperfect en vervormd en altijd volkomen uniek.

Bart Hess

Bart Hess is een genre-tartende artiest die momenteel woont en werkt in Londen, VK. Hij runt zijn eigen studio waarin hij een visuele wereld creëert waarin hij kunst, mode en textielontwerp met elkaar verbindt. De kern van dit werk is zijn spel met alledaagse materialen en transformatie van de menselijke vorm. Ondanks de futuristische uitstraling van zijn werk is er weinig technologie bij betrokken. Door traditioneel vakmanschap en basale videobewerkingstechnieken worden eenvoudige materialen veranderd in andere wereldse animaties, waarin de materialen versmelten met het lichaam. Dit fysieke aspect is van groot belang in het werk van Hess. Het laten zien van de huid en hoe deze reageert op bijvoorbeeld het gewicht van het materiaal, draagt ??bij aan de ervaring die zijn werk met zich meebrengt. Deze subtiele details doen het publiek zich voorstellen dat ze de materialen ervaren zonder het fysiek te doen. Het heeft een griezelig gevoel, zeggen sommigen misschien fetisjist, terwijl Hess op zoek is naar de grenzen van zowel het lichaam als het materiaal. Hess ziet zijn werk als een balansplaat, nooit naar één kant kantelend. Het zit tussen schoonheid en grotesk, digitaal en analoog in, maar laat de toeschouwer altijd met vragen achter en verleidt ze om deel uit te maken van de ervaring.

Media