Reconstructing Marienbad bestaat uit drie afzonderlijke installaties, geïnspireerd op de filmklassieker L 'Année Dernière à Marienbad (1961) van Alain Resnais. De installaties onderzoeken hoe een filmische ervaring kan worden omgezet in een architectonische vorm.
"Disembodied narrative": alle gesproken tekst van L 'Année Dernière à Marienbad wordt gedeconstrueerd in horizontale en verticale elementen, die op een schijf worden afgedrukt en eruitzien als binaire code. De schijf draait onder stroboscopisch licht, waardoor de abstracte elementen weer tot een leesbare tekst versmelten. ?Cinematic Decoupage?: deze installatie is een maquette, die bestaat uit tien dozijn perfecte kopieën van dezelfde lege gang van de film. De maquette transformeert dit enkele frame door rotatie in een geanimeerd beeld. Door de volharding van visie transformeert dit beeld in een levend en organisch beeld. ?Regard-en-Abyme?: deze installatie combineert alle binnenkamers en ruimtes gefilmd in L'Année Dernière à Marienbad samen in een ovale maquette. Door middel van een pinhole camera wordt de langzaam draaiende maquette omgetoverd tot een filmische ervaring en kan de toeschouwer eindeloos dwalen door de lege gangen van de film.
Mats Dekock
Mats Dekock is architect en kunstenaar gevestigd in Brussel. In zijn transmediaanse werk verlegt hij de nadruk van zijn architecturale discours van een ontwerperperspectief naar dat van een in de ruimte ingebed onderwerp. De architectonische toolbox en het discours blijven zijn belangrijkste instrumenten, maar door de articulatie van subjectiviteit in de dialoog tussen subject en ruimte ontstaat zijn architecturale kunstwerk.