The Emancipation of Venus (2012)
Veerle Frissen

sluitstuk van de reeks 'Théâtre des Femmes Perturbées'

Veerle Frissen raakte na haar studies meer en meer gefascineerd door in scène gezette fotografie. Ze creëerde een eigen, dromerig, licht surrealistisch universum. Ze focust vooral op de innerlijke leefwereld van de mens; een groot deel van haar oeuvre bestaat uit zelfportretten of portretten van personen uit haar eigen omgeving.

In de reeks ?Théâtre des Femmes Perturbées?, die in 2011 in de Zebrastraat te zien was, gaat Frissen in op seksualiteit en ideale schoonheid die steeds opgedrongen worden aan de vrouw. De foto?s zijn tegelijk kwetsbaar en vrijgevochten. Door uitvergroting van de kenmerken wordt het stereotiep een karikatuur. Ze zet zich af tegen de voyeuristische verlangens. Humor is een belangrijk element van haar werk en zorgt voor de nodige (zelf)relativering. Ze tracht de boodschap subtiel over te brengen. De toeschouwer kan er voor kiezen om zich over te geven aan de esthetiek van het beeld (vergelijkbaar met de modefotografie) of verder te graven en tot een eigen verhaal te komen.

Veerle Frissen

Veerle Frissen (°1984) studeerde in 2010 af als master in de beeldende kunsten, optie fotografie aan KASK, Gent. Ze woont en werkt in Brussel. Ze werkt als freelance fotografe onder de naam Vitamine V voor o.a. De Morgen en diverse opdrachtgevers uit de culturele en privésector.

Media

Andere werken in dit project