Paul D? Haese (1958) toont fragmenten uit verstedelijkte gebieden. Hij stelt beelden samen die verwijzen naar een imaginaire wereld. Ze zijn strak en minimalistisch, helder en tegelijk bevreemdend. Het gaat dus meestal om objecten, ruimtes of structuren die vreemd of verwarrend overkomen, binnen de context waarin ze zich vertonen. Er is iets triviaals met zijn beelden: het kadreren, insluiten van de realiteit schept precies de mogelijkheid om eruit te ontsnappen.
Het fotografisch project onderzoekt ook het wezen van ?deze dingen?. Graag zou de fotograaf in de huid van de objecten willen , om de diepere betekenis van dit alles te begrijpen. Of ? zoals Erik Eelbode het omschreef ? ?de verborgen dimensie van de dingen, ? de infrastructuur, de diepte, de wortels van het landschap. Maar dat lukt hem niet. Paradoxaal genoeg kan het beeld de essentie niet in beeld brengen. Tussen perceptie en werkelijkheid ligt een onoverbrugbaar spanningsveld. Met ?Escapades? zet hij het onderzoek verder dat hij begon met ?Dagblind?. Als hij in zijn eerste grote project in zwart-wit fotografeerde, doet hij dit voor ?Escapades? in kleur.
Paul D'Haese
Paul D?Haese (°1958, Ninove) studeerde fotografie aan de Academies van Sint-Niklaas en Anderlecht. Ook volgde hij een masterclass in Alden Biesen, Bilzen.