
Collateral Rooms is een afgeleide van de Guest of Hounour-installatie ontwikkeld door CREW voor de 2016 editie van de Frankfurter Buchmesse. Voor deze productie maakt CREW gebruik van het grondplan van het Barcelona Pavilion van Mies van der Rohe, ontworpen in 1929.
De futuristische installatie Collateral Rooms bestaat uit eenvoudige panelen, waarlangs bezoekers wandelen doorheen een 3D-architectonische ruimte die real?time wordt gecreëerd. Er wordt gespeeld met virtuele transparantie, spiegels, assen, gezichtslijnen en materiële structuren. De indoor en outdoor illusies bevatten uitzicht op zee, overdekte kolommen, glasconstructies, staal en extravagant marmer, enz., allemaal afgestemd op het perspectief van de kijker. Al deze beelden zijn esthetisch gefilmde zwart-wit beelden, zo levensecht mogelijk getoond aan de toeschouwer. De technologische ontwikkeling was in handen van iMinds/UHasselt m.b.v. Dreamspace. Collateral Rooms incorporeert alle expertise ontwikkeld op het vlak van kijkerafhankelijke beelden. Wanneer de toeschouwer Collateral Rooms binnenkomt, lokaliseren bewegingssensoren zijn exacte positie en verbinden deze met perspectieven. Aangezien meerdere personen tegelijk de ruimte kunnen binnenkomen, kiest het systeem met de bewegingssensoren er één uit, en wordt daardoor de ruimte voor de andere gefragmenteerd. Geen enkel deel van Collateral Rooms is reëel, met uitzondering van de muurpanelen, die asymmetrisch maar evenwijdig zijn, zodat ze achter elkaar lijken te glijden in een virtuele ruimte. Het systeem met de bewegingssensoren en de bewegingsvrijheid van de kijkers, leveren oneindige standpunten en uitgebreide visuele effecten op, die leiden tot talrijke resultaten van de betrokken creatieve gebruikersgroep, met behulp van een tool uit Dreamspace.

CREW_Eric Joris
CREW, opgericht in Brussel in 1991 door Eric Joris (°1955), is een Belgische live-art groep van performance kunstenaars actief op de grens tussen kunst en wetenschap. De belevingsgerichte creaties van CREW plaatsen de toeschouwers in het hart van de ervaring, en verkennen en innoveren het potentieel van onderdompelings- en state-of-the-art interactieve technologie. De rode draad doorheen de werken van CREW is Eric Joris? gedrevenheid voor een diep gewortelde utopie: het zoeken naar een medium dat onze ervaring zowel ontleedt als uitbreidt. CREW is artistiek partner in Dreamspace, een door de EU-gefinancierd multidisciplinair consortium dat tools ontwikkelt voor creatieve professionals om live performances, video en computergegenereerde beelden in real time te combineren. ? www.crewonline.org