
De reeks Time/Energy Objects bestaat uit 13 foto?s, gemaakt met gebruikmaking van de manipulatiemogelijkheden van de Rutt-Etra Scan Processor. Deze beeldsynthesizer ontleedt de codes van lineair perspectief gebruikt in videocamera's die waren gebaseerd op de oude principes van de camera obscura. Met de Rutt-Etra bevrijdt het beeld zichzelf van de realiteit en kan het eenvoudig worden gegenereerd via modulaties van tijd en energie. Met andere woorden, het gefotografeerde object komt niet uit de echte wereld, het is geen lichtgevende afdruk achtergelaten op een lichtgevoelig oppervlak; integendeel, het komt voort uit de modulatie van energetische potentialen die het licht coderen gekoppeld aan fluctuaties van tijdsperioden.
Zoals Woody Vasulka in 1975 opmerkte: ?Het wordt nu mogelijk om precies en direct te bewegen tussen een conceptueel model en een geconstrueerd beeld. Dit maakt een nieuwe zelf-genererende cyclus van ontwerp in volle bewustzijn mogelijk, en de uiteindelijke constructie van nieuwe realiteiten zonder de noodzaak van externe referenten als een manier van controle.? (?It now becomes possible to move precisely and directly between a conceptual model and a constructed image. This opens a new self-generating cycle of design within consciousness and the eventual construction of new realities without the necessity of external referents as a means of control.?) De reeks Time/Energy Objects is een meer ?artistieke? versie van een ander werk dat in datzelfde jaar 1975 integraal met de Rutt-Etra-scanprocessor werd gerealiseerd, nl. Time/Energy Structure of the Electronic Image. Deze reeks foto?s is inderdaad zeer didactisch en stelt in de vorm van vier tabellen een experiment voor over de visualisatie van drie soorten energie, gekenmerkt door sinusoïdale, driehoekige en vierkante golven waarvan Vasulka de variaties in tijd en ruimte bestudeert. Wij vinden een gelijkaardige obsessie voor het begrijpen van de verschijnselen achter de constructie van afbeeldingen terug in Vasulka's Syntax of Binary Images (1978), toen een hele generatie videomakers overstapte van een analoge naar een digitale taal.

Woody Vasulka
Steina (°1940) en Woody Vasulka (°1937) wonen en werken in Santa Fe, VS. Ze werken samen sinds hun aankomst in de VS in 1965. Zij is muzikante, hij ingenieur en filmmaker. Sinds eind jaren 1960 zagen de Vasulka?s de manipulatie van elektromagnetische energie als een vorm van taal. Reeds in 1969 bouwden ze toestellen die het proces van de elektronische beeldmaking konden analyseren. In 1971 richtten ze in New York The Kitchen op, een multidisciplinaire alternatieve ruimte en experimentele site waar veel kunstenaars de mogelijkheden van beeld en geluid kunnen verkennen.