Sosaewon (2016)
Lee Lee Nam

Er is een tuin in Korea die de geest van het oosten belichaamt. Deze plaats, genaamd Soswaewon, werd oorspronkelijk gebouwd door Yang San-bo als een hermitage om zichzelf af te schermen van het publiek nadat zijn leraar was verbannen en vervolgens werd gedood in een politieke zuivering.

In tegenstelling tot de meeste publieke tuinen, onderscheidt Soswaewon zich doordat Yang San-bo de plaats gebruikte om afstand te nemen van de buitenwereld, zijn studie voort te zetten en met de natuur te communiceren. Nadat ik veel mediakunst projecten had aangenomen die een moderne herinterpretatie van zowel klassieke schoonheid als de oosterse geest geven, had ik persoonlijk grote belangstelling voor het werken aan Soswaewon. Ik kon me het eenzame bestaan van een geleerde voorstellen, hoe zijn isolement van de buitenwereld hem ertoe bracht zich af te stemmen op de natuur door roem en prestige op te geven door de resterende jaren van zijn leven in de privacy van zijn eigen tuin door te brengen. Ik vroeg me af of iemand troost kon vinden in zijn afzondering door een digitale poort te gebruiken om de moderne mens zich te laten identificeren met zijn gevoel. Ik hoop dat zijn blijvende geest van behoud van de natuur en het omarmen van het hemelse geschenk van sereniteit de geest van Korea en Azië naar velen over de hele wereld zal helpen verspreiden.

Lee Lee Nam

Lee Lee Nam Van 05/11/2016 tot 04/12/2016 Zaal: Lounge Lee Lee Nam werd geboren in 1969 in Damyang, Jeonnam, Korea. Hij voltooide een doctoraat in de kunsten aan de universiteit van Chosun en Yonsei in Korea. Lee Lee Nam noemt zichzelf een 'new media artist'. Hij vertrekt van beroemde, iconische kunstwerken waar hij via videokunst soms heel onverwachte elementen aan toevoegt. Zo gebruikt hij de Mona Lisa van Leonardo Da Vinci als uitgangspunt maar laat hij die via videokunst 'sterven' onder een explosie van honderden kleurrijke bloemen. Het schilderij 'Nighthwaks' van de Amerikaanse kunstenaar Edward Hopper, verwerkt Lee Lee Nam in een modern stadsdeel. Lee Lee Nam wil nooit kopiëren, maar behoudt het origineel, en voegt er iets aan toe. De Zuid-Koreaanse kunstenaar maakt in zijn oeuvre gebruik van verschillende media zoals tekenkunst, schilderkunst, sculptuur, installatie en videokunst. Al deze media worden gecombineerd of geconfronteerd met nieuwe technologieën, nieuwe media, wat hem de mogelijkheid geeft om zijn beperkingen te overtreffen. Zijn werken bevinden zich op de kruising tussen traditie en moderniteit, mens en natuur, Oosten en Westen, analoog en digitaal en tussen originaliteit en duplicatie. De digitale technologie zorgde voor een geconnecteerde wereld ofwel een wereldwijd sociaal netwerk. Volgens Lee Lee Nam bevinden we ons momenteel in het tijdperk van de duisternis waar alle harmonie zoek is en er een grote polarisatie en verdeling tot stand is gekomen. Via zijn oeuvre tracht hij de kloof tussen geest (analoog) en materie (digitaal) te overbruggen. Het leven mag nooit gereduceerd worden tot kapitaal en technologie. Lee reflecteert over de inefficiënties van de markt en de menselijk irrationaliteit. Vaak gebruikt Lee Lee Nam beelden van Westerse olieverfschilderijen of Aziatische inktschilderijen, waarbij de vlakke media papier of doek worden vervangen door een ander vlak medium: een beeldscherm. Zo creëert hij een dialoog tussen diverse traditionele en hedendaagse mediatechnologieën en hun culturele geschiedenis .Door slechts kleine elementen in de klassieke meesterwerken in beweging te brengen, worden tradities en thema?s van oude meesters ? vaak met toevoeging van subtiele humor ? herzien, geherinterpreteerd, omgevormd en herbelicht via de middelen van vandaag. Zijn werk is niet enkel zeer oud, maar ook zeer nieuw. Maar is het blasfemie? In het geval van Lee Lee Nam gaat het ? integendeel - om appreciatie en respect. Hij voert een ?update? uit om het werk levendig te maken en (opnieuw) de nodige aandacht te geven die het verdient. Hij maakt geen kopie, maar een nieuw, autonoom werk. Het frequent gebruikte aspect licht staat symbool voor de hergeboorte van de kunst in ?het tijdperk van de duisternis?. Zijn oeuvre is een reflectie over de geschiedenis van de media en hun mogelijkheden op vlak van representatie en esthetiek. Hij heft de barrières tussen diverse culturen en tijdsperioden op. Hij stelt de gewoontes van perceptie van en omgang met kunst in vraag, waarbij de toeschouwer wordt gekatapulteerd tot (on)gewild proefdier. Lee Lee Nam is ook exclusief kunstenaar voor Samsung Electronics en EPICS Forum, ambassadeur van WCC Green Olympics, consulent van UNESCO Creative City, ambassadeur voor Korean National Commission voor UNESCO en was hij artistiek directeur van het Gwangju Media Art Festival 2013. Zijn werk is opgenomen in meer dan vijftig belangrijke collecties.

Media